Návrat do společnosti, §69 - Terénní programy
- Chod domácnosti
- Psychická podpora
- Průvodcovství
- Řešení konfliktů
- Bydlení
- Jídlo
- Zajištění bezpečí
- Jiná potřeba
- Info
- Volný čas
- Zaměstnání
- Péče o blízké
- Rekvalifikace
- Finance
Území, na kterém je služba poskytována
Komu je služba určena
- osoby ohrožené sociálním vyloučením
Věkové skupiny
- dorost (16-18 let)
- mladí dospělí (19-26 let)
- dospělí (27-64 let)
- mladší senioři (65 - 80 let)
- starší děti (11-15- let)
- starší senioři (nad 80 let)
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 2230344
- Druh sociální služby: §69 - Terénní programy
- Adresa: Zolova 502,40007 Ústí nad Labem
- Telefon: 724 701 600
- E-mail: ivana.simankova@poradna-prava.cz
- Web: www.poradna-prava.cz
Další adresy služby
- Adresa: Fügnerova 59,40004 Trmice
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Cílovou skupinou služby jsou osoby od 15 let věku, které žijí v nepříznivé sociální situaci a sami nejsou schopné ji překonat, jsou ohrožené sociálním vyloučením a sou to osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách, ve kterých služba působí. Jedná se o osoby obývající lokality, které jsou označovány nebo vnímány jako sociálně vyloučené, např. ze strany obyvatel obce, ze strany odpovědných pracovníků obecního úřadu, Gabalovou zprávou apod. a mezi většinovou společností obvykle nemají příliš dobrou pověst.
2. Smysl, poslání a cíl služby
Posláním organizace v rámci poskytovaných sociálních služeb je prosazovat práva a oprávněné zájmy znevýhodněných osob, posilovat jejich odpovědnost za svůj život a přispívat k soudržnosti celé společnosti. Posláním služby terénní programy je posilovat samostatnou odpovědnost uživatelů služby za vlastní sociální situaci, minimalizovat dopady vyplývající z rizikového způsobu života a hájit práva a oprávněné zájmy uživatelů služby. Při poskytování služby se klade důraz na poskytování služby v přirozeném prostředí uživatelů a na komplexnost služby s ohledem na individuální přístup v poradenství. Poslání služby má za cíl podporovat sociální integraci a přispívat tak k větší soudržnosti společnosti.
Cílem služby je přispět ke zlepšení integrace příslušníků cílové skupiny do společnosti posílením jejich důstojnosti, sebevědomí a soběstačnosti jako šancí k tomu, aby se stali rovnocennými členy společnosti. Služba je bezplatná.
Dílčí cíle služby jsou zejména:
• dosáhnout oddlužení, snížení zadlužení a prevence zadlužení uživatele,
• zvýšit finanční gramotnosti uživatelů,
• získání bydlení či udržení stávajícího bydlení,
• ochrana spotřebitele s ohledem na prevenci zadlužení,
• získat zaměstnání či udržet si zaměstnání,
• vzdělat uživatele ve vyřizování administrativních záležitostí na úřadech a překonat jejich psychickou bariéru v jednání s nimi,
• minimalizovat následky spojené s výkonem trestu odnětí svobody,
• prosazovat právo na rovné zacházení a spravedlivý proces,
• rozšiřovat možnosti řešení obtížné životní situace uživatelů a zabránit jejich sociálnímu vyloučení prostřednictvím informací předávaných srozumitelnou formou,
• ovlivnit systémové změny, včetně legislativních, s cílem zlepšení postavení cílových skupin.
3. Nabízené činnosti
1) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- zprostředkování navazujících služeb uživatelům pracovníky sociální služby,
- poskytnutí informací o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatelů a informace o jiných formách pomoci, informace o dalších sociálních službách, aktivitách a možných zdrojích pomoci,
- poskytnutí informací o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy jsou relevantní k řešení konkrétní zakázky a tam, kde nedochází ke střetu zájmů,
- podpora kontaktů uživatelů s blízkým společenským prostředím a okolím.
2) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
a) pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
b) pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
- pomoc a podpora při vyřizování osobních dokladů, jednání se zdravotními pojišťovnami, na elektrárnách, plynárnách apod.,
- doprovody na úřady a pomoc s vyřizováním sociálních dávek, důchodů a jednání s věřiteli, s žádostmi, telefonním kontaktem, vyplňováním formulářů,
- pomoc a podpora rodin při péči o seniory, prevence umísťování do domovů pro seniory,
- vyhledávání příbuzných, podpora komunikace a spolupráce s rodinnými příslušníky.
c) sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
- poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva a v oblasti vzdělávání, poradenství se poskytuje zejména v oblastech pracovně-právní a zaměstnanosti, sociálního zabezpečení, bydlení, občansko-právní.
d) poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik
4. Specifika služby
V rámci pomoci při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí v odůvodněných případech lze při poskytování služby využít právních konzultací a pomoci. Ty jsou pro cílovou skupinu velice důležité především z toho důvodu, že sami uživatelé služby nedisponují takovými znalostmi a dovednostmi, aby si uměli např. sepsat odvolání, odpor, námitky tak, aby byla podání úspěšná. Právní poradenství je poskytováno v sociální oblasti, pracovně-právních vztazích, sociálním zabezpečení, bydlení atd. Důležitou roli hraje též dluhové poradenství.
Časový rozsah poskytování služeb
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBASlužba je bezplatná.
Fakultativní činnost
ANOŠatník - bezplatná možnost klientů čerpat materiální pomoc ze šatníku služby.
Architektonická bezbariérovost
ANOSlužba terénní programy je poskytována především v přirozeném prostředí klientů, tedy v domácnosti, na ulici a všude tam, kde je domluveno, tudíž poskytování služby není omezeno bariérami. Možné je i čerpání služby na pobočce, která je v Ústí nad Labem v přízemí s menším schodem, přičemž je vchod opatřen zvonkem pro přivolání pomoci. K dispozici je též madlo u dvoukřídlých dveří. V Trmicích vede do přízemní pobočky též jeden schod. Lze využít pomoci pracovníků. Dveře jsou dvoukřídlé, projede tedy kočárek a invalidní vozík.
Název poskytovatele
Poradna pro občanství/Občanská a lidská práva
IČ poskytovatele
70100691
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: U Kanálky 1559,12000 Praha
- Telefon: 774 218 568
- E-mail: poradna@poradna-prava.cz
- Web: www.poradna-prava.cz